کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

اانواع مطالب دروس در حوضه تجارت و بانکداری الکترونیک
کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

اانواع مطالب دروس در حوضه تجارت و بانکداری الکترونیک

ارتباط گمرگ با تجارت الکترونیکی

 

ارتباط گمرگ با تجارت الکترونیکی

 

آمادگی الکترونیک، پیش‌شرط تحقق تجارت الکترونیک

آمادگی الکترونیک یکی دیگر از پیش‌شرط‌های تحقق تجارت الکترونیک است که مفهومی بسیار کلی در حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

آمادگی الکترونیکی در قالب کلی (e-readiness score) چهار حوزه تجارت، بهداشت، آموزش و  هماهنگی‌های بین‌المللی و الکترونیکی را شامل می‌شود. توجه به این موارد سطح کشورها را از لحاظ آمادگی الکترونیکی بالا می‌برد و در نتیجه رتبه آن‌ها را در قیاس با دیگر کشورهای جهان ارتقا می‌بخشد. این موارد عبارتند از:

 

 

ارتباط گمرگ با تجارت الکترونیکی

 

آمادگی الکترونیک، پیش‌شرط تحقق تجارت الکترونیک

آمادگی الکترونیک یکی دیگر از پیش‌شرط‌های تحقق تجارت الکترونیک است که مفهومی بسیار کلی در حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

آمادگی الکترونیکی در قالب کلی (e-readiness score) چهار حوزه تجارت، بهداشت، آموزش و  هماهنگی‌های بین‌المللی و الکترونیکی را شامل می‌شود. توجه به این موارد سطح کشورها را از لحاظ آمادگی الکترونیکی بالا می‌برد و در نتیجه رتبه آن‌ها را در قیاس با دیگر کشورهای جهان ارتقا می‌بخشد. این موارد عبارتند از: آگاهی از فضای سایبر و انجام مطالعات استراتژیک برای حفاظت از این فضا، اجرای ابتکارعمل‌های ملی برای سیاست‌گذاری امنیتی و سیاست‌گذاری در حوزه IT، توسعه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای امنیتی، توسعه پارک‌های فناوری و شرکت‌های سازنده نرم‌افزار.

تحقق تجارت الکترونیکی منوط به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم و تحقق محورهای کلیدی است. در ایران  در برنامه 5 ساله چهارم توسعه، راه‌‌حل‌هایی برای پیدایش، تعامل و تکامل مفهوم مذکور با هدف­رسیدن­به­جایگاه­درنظرگرفته­شده­است.
مرحله پیدایش که حاکی از وضعیت حال حاضر ایران است، شامل مفهوم فرهنگ‌سازی و معرفی و تاسیس وب‌‌سایت‌های مختلف با هدف اطلاع‌رسانی کلی است. هم‌اکنون در ایران اطلاع‌رسانی به کاربران از سوی سازمان‌های گوناگونی انجام می‌شود. مرحله تعامل نیز به معنای تعامل الکترونیکی با سازمان‌های مختلف از طرف کاربران، تعامل دوجانبه بیرونی از طریق پست الکترونیک و با استفاده از فناوری‌های مختلف تراکنش است و در مرحله تکامل، کیفیت و کمیت خدمات، تقویت می‌شود. بنابراین انتهای برنامه 5 ساله چهارم توسعه، مصادف با تحقق کامل تجارت الکترونیکی در ایران خواهد بود.

 

 

لزوم توجه به گمرک الکترونیک

 

    یکی از جنبه‌های تحقق تجارت الکترونیک که در ایران مورد کم‌توجهی قرار گرفته، بحث گمرگ الکترونیک است. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از سیستم گمرک الکترونیک به منظور تسهیل تجارت الکترونیک آغاز شده است و برخی از آن‌ها سابقه‌ای 20 ساله در این زمینه دارند. برای مثال، ژاپن یکی از کشورهای پیشتاز در این زمینه است و سیستم گمرک الکترونیکی آن بر مبنای یک سیستم تک‌پنجره‌ای یا تک ایستگاهی به دو بخش هوایی و دریایی تقسیم‌بندی شده است. سیستم گمرک الکترونیک ژاپن به نام NACCS از سال 1987 اجرا و پیاده‌سازی شد. در ابتدا در بخش هوایی 10 فرودگاه و 241 کاربر خصوصی را دربر می‌گرفت و هم‌اکنون 95 درصد از اظهارنامه‌های صادراتی و وارداتی از این طریق انجام می‌شود. در بخش دریایی نیز که از سال 1991 افتتاح  شد 120 بندر و 958 کاربر خصوصی تحت پوشش قرار گرفته و 96 درصد از اظهارنامه‌ها و واردات­وصادرات­نیزازاینطریق­انجام­می‌شود.
هم‌اکنون بیش از 30 قانون در خصوص واردات و صادرات در کشور ژاپن وجود دارد و اولین گام این کشور با هدف اجرای سیاست گمرک الکترونیک، کامپیوتری کردن قوانین و مقررات در این حوزه بوده است. ساختار گمرک ژاپن طی سال‌های اخیر به سرعت گسترش یافته و مرحله امکان‌سنجی توسعه ساختار گمرک ژاپن از دو سال پیش آغاز شده است و تا پایان سال 2009 یک سیستم نوین در زمینه گمرک در ژاپن ایجاد خواهد شد. کارشناسان معتقدند تجربه 30 ساله ژاپن نشان می‌دهد که گمرک یک نظام کنترلی به شمار می‌رود و نکته اصلی در پیاده‌سازی بهینه گمرک الکترونیک توجه به نظرات و دیدگاه‌های بازرگانان در بخش خصوصی فعال در این حوزه است. این کار عامل مهمی در به حداقل رساندن هزینه‌های ملی خواهد بود. به نظر می‌رسد ضروری است که این مسئله در کشور ما نیز به طور جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.