کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

اانواع مطالب دروس در حوضه تجارت و بانکداری الکترونیک

کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

اانواع مطالب دروس در حوضه تجارت و بانکداری الکترونیک

تعریف عام تجارت

 

تعریف عام تجارت :

هر نوع ارائه کالا یا خدمات ، که معمولاً ( نه همیشه ) بخاطر پول انجام می پذیرد .
از تجارت الکترونیک ، تعاریف متعددی ارائه شده است . در حقیقت مجموعه متنوع وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات ، کاربردها ، و مدلهای گوناگونی را در بر می‏گیرد‏‏. درگونه‏ای از این موارد ، کوشیده شده است که تعاریف عامی ارائه شود و در گونه‏های دیگر در تعاریف به نوع فعالیت ، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده ،
  

تعریف عام تجارت :

هر نوع ارائه کالا یا خدمات ، که معمولاً ( نه همیشه ) بخاطر پول انجام می پذیرد .
از تجارت الکترونیک ، تعاریف متعددی ارائه شده است . در حقیقت مجموعه متنوع وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات ، کاربردها ، و مدلهای گوناگونی را در بر می‏گیرد‏‏. درگونه‏ای از این موارد ، کوشیده شده است که تعاریف عامی ارائه شود و در گونه‏های دیگر در تعاریف به نوع فعالیت ، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده ،


تعریف­تجارت­الکترونیک­از­دیدگاهClarke:
هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی ، حتی تلفن و فاکس          (سال1997)
تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا (
European union) :
1-“انجام­تجارت­بصورت­الکترونیکی­“(سال1998)
2- “ هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی،به­صورت­الکترونیکی­تعامل­کنند.“(سال2001)
تعریف­تجارت­الکترونیک­از­دیدگاه­ارتباطات:

تحول خدمات ، کالا ومحصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن ، شبکه‏های کامپیوتری و سایر وسائل­ارتباطی
تعریف­تجارت­الکترونیک­از­دیدگاه­فن­آوری­اطلاعات:
آن دسته از کاربردهای فن آوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریانکاری­ومبادلات­تجاری­ایجاد­شده­است
تعریف­تجارت­الکترونیک­از­دیدگاه­تجاری:
ابزاری است که کسب و کارهای مختلف ، شرکای آنها و مشتریان آنها را قادر می‏سازد که موضوعاتی چون کیفیت خدمات ، سرعت تحویل و ... را ارتقاء وموضوعاتی همچون هزینه‏ها راکاهش­دهد.
تعریف­تجارت­الکترونیک: :
تعامل سیستمها ارتباطی (
Communication) ، سیستمهای مدیریت اطلاعات (Data Management) و امنیت (Security) که بواسطه آنها امکان مبادله اطلاعات تجاری در رابطه با فروش­محصولات­و­یا­خدمات­میسر­میگردد.

 .


بنابراین­تعریف­اجزاءاصلی­تجارت­الکترونیک­عبارتنداز:
1-
  Communications
(سیستمهای­ارتباتی)
2-
DATA Management
(سیستمهای­مدیریت­دادهها)
3-
Security(امنیت)

فصل­ دوم

ارتباط­بانکداری­­الکترونیکی ­با ­تجارت­الکترونیکی

تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات (E - Commerce & IT )

مقدمه­ای­برIT:
تکنولوژی اطلاعات ، روش کارکرد افراد ، سازمانها و دولتها را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی طرز تفکر مردم را تغییر داده است . آموزش ، بهداشت ، صنعت و تولید ، تجارت ، بانکداری ، خدمات وحتی نحوه گذاران اوقات فراغت و سرگرمی‏ها همه تحت الشعاع آثار و تغییرات این تکنولوژی قرار گرفته‏اند . تکنولوژی اطلاعات باعث ایجاد مشاغل جدید ، صنایع نوین و خلاقیتهای پیاپی شده و تغییرات عمده در روش زندگی پدید آورده است . نزدیکی روز افسون مردم جهان به یکدیگر ، تعامل فرهنگها ، و ... نمونه‏هایی از این پیامدها است . از دیدگاه علمی ، نیز امروزه تکنولوژی اطلاعات در کنار مهندسی ژنتیک ودانش هوا فضا ، یکی از سه شاخه پیشرو و آینده ساز دانش و تمدن فردای بشر به شمار می رود . پیشرفتهای تکنولوژی اطلاعات به حدی گسترده است که برخی از صاحبنظران آن را با پدیده‏هایی چون “ اختراع ماشین بخار “ مترادف دانسته اند . در بعد اقتصادی نیز “ اهمیت دست یابی سریع به اطلاعات صحیح “ کلید پیروزی در عرصه­رقابت­جهانی­محسوب­می‏شود .

سطوح­تجاری­الکترونیک (E-Commerce levels)
تجارت الکترونیک را می‏توان به سطوح مختلفی تقسیم بندی کرد . هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت ، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله ، فرآیند فروش و تحول خدمات پس از فروش می‏توانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم افزاری (یا اصطلاحاً مجازی‌ ) تغییر نمایند . در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل ، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند ، در تجارت کاملا الکترونیکی (بالاترین سطح تجارت الکترونیک ) هر سه عامل حالت الکترونیکی دارند . ترکیبات گوناگون از حالتهای فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل­می‏دهند. .
لذا تجارت الکترونیک می‏تواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری (
Business Cycle
) بکار گرفته شود . چرخه تجاری از موارد یافتن کالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راههای مبادله مورد توافق (جستجو و مذاکره ) ، سفارش ، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق وپرداخت ) ، فعالیتهای پس از فروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است .
سدان در تلاش برای تعریف تجارت الکترونیک مولفه‏های زیر را در مراحل مختلف تجارت تعریف­می‏کند.
تاثیر گذاری تجارت الکترونیک در تمام سطوح تجارت قابل لمس و بررسی است از جمله :
رقابت(
Competition
)
بازاریابی(
marketing
)
توزیع(
distribution
)
خدمات­و­سرویس­دهی(
services
)
فروش(
sales
)
تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی

 (Traditional commerce & e  commerce)

­­هر فن آوری پیشرفته ، ایجاد تهدیدها وفرصتهای جدیدی برای سازمانها می‏شود . تغییر در فن آوری ، موجب تغییر در قانونمند‏ی های بازرگانی شرکتها و متحول ساختن سیستمهای سازمانی و اجتماعی می‏گردد . تکنولوژی اطلاعات به عنئان لبه پیشرو تکنولوژی های جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه فعالیتها می‏تواند تاثیر گذار باشد . تکنولوژی اطلاعات می‏تواند پنج مزیت عمده ایجاد کند : ارزانتر (تولید خرجی‏های مشابه با هزینه کمتر ) ، بیشتر (تولید خروجی‏ها ییشتر و با هزینه مشابه ) ، سریعتر (تولید خروجی‏های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر ) ، بهتر (تولید خروجی های مشابه با همان هزینه وهمان زمان ولی با تجارت الکترونیک ، موانع جغرافیای و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر می‏دارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی وبین المللی می‏شود . تجارت الکترونیک طریق هدایت کسب و کار را تغییر می‏دهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکلهای جدیدتر می‏شود .
در زمینه معرفی و تبلیغ محصول ، استفاده از تجارت الکترونیک ، به خصوص با استفاده از اینترنت ، دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نبوده و در هر زمان در دسترس است و می‏تواند برای­هرگروه­خاص­مصرف­کنندگان­تغییر­یابد. .


تجارت الکترونیک- RFID -پدیده ای نو در بانکداری الکترونیک

   با افزایش استفاده از اینترنت بر روی گوشی های موبایل ، روش های سنتی سرویس دهی به مشتریان مبدل به روش هایی شده است که به نحوی بتوانند از این سرویس بهره گیرند . بر اساس آمارهای موجود دامنه گسترش استفاده از ابزارهای موبایلی بالاتر از هر فناوری دیگری است واین مساله ، تجارت سیار را ب شکل انقلابی جهانی در آورده است که با همان سرعت وقع در کشورهای پیشرفته ، در کشور ای در حال توسعه نیز در حال رخ دادن است.طبق تحقیقات به عمل آمده در طی سالهای اخیر در سطح جهان ، تعداد کاربران اینترنت از طریق ابزار های سیار برای اولین بار از تعداد کاربران اینترنت از طریق رایانه های شخصی ( خطوط ارتباطی ثابت ) پیشی گرفته است. این مساله خود بیانگر پتانسیل قوی تجارت سیار است که میتواند در آینده نزدیک بیشترین سهم از بانکداری الکترونیکی رابه خود اختصاص دهد . بانکداری سیار به عنوان یکی از مهمترین حوزه های تجارت سیار دارد .بخش اعظمی از نقل و انتقالات پولی در شبکه تجارت سیار ، از طریق بانک ها وشبکه بانکداری سیار آن ها انجام میشود ،لذا بانکداری سیار از یک سو با مشتریان خود در ارتباط است واز سوی دیگر قادر است برای سایر بنگاه هایی که در حوزه تجارت الکترونیکی فعالند،خدمات مالی موثر تامین کند .عواملی که توجه بانک ها را به شدت به سمت استفاده هرچه بهینه تر از ابزارهای موبایل جلب کرده است :امکان بی نظیر خدمات موبایلی در کاهش هزینه های اریه خدمات بانکی وسرعت واامنیت بالای آنها میباشد همچنین به علت مشکلاتی از قبیل حمل کارت های پرداخت متعدد در کیف مشتریان ، نگهداری رسیدهای کاغذی گوناگون،نبود یک سیستم خودکار ثبت سفارش ، نبود مدیریت برروی سیستم های پرداخت و...تمایل زیادی برای ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیک  یکپارچه ،که هزینه وریسک مراودات را به شدت کاهش دهد ،وجوددارد .به عنوان نمونه ،بررسی که در                       GERMAN BANKآلمان صورت گرفت نشان میدهد هزینه یک تبادل بانکی از طریق گیشه بانک به طور متوسط 2 دلار میباشد در حالی که ارایه همان خدمات از طریق شبکه بانکداری موبایل تنها 15 سنت هزینه در بر دارد. به همین منظور ایده استفاده از تلفن همراهبرای انجام تبادلات مالی در سال های اخیر همراه با رشد استفاده ازاین فناوری و همچنین با گسترش موج استفاده از تکنولوژی RFID (3)در زمینه های مختلف واستفاده از آن در ساخت کارت های CNTACT LESSمنظور استفاده در پرداخت های با حجم کم ،بانک ها را به فکر استفاده از این فناوری در ابزارهای موبایل انداخت تا به روش قدیمی حححمل کیف پول وچک های بانکی برای همیشه خاتمه دهند .این تفکر منجر به پیدایش نوع جدیدیاز فناوری RFID بنام NFC (4)که با گوشی با گوشی های موبایل سازگار هستند،گردید. از ترکیب این فناوری باسیم کارت موجود در گوشی موبایل واستفاده از الگوریتم رمز نگاری بر روی سیگنال های RFIDمیتوان به سطح بالایی از امنیت دست یافت.همچنین دیگر با محدودیت کارت های COTACT  LESSاز جمله شارژ مجددویا تهیه کارت جدید مواجه نبوده و با استفاده از سیم های CREDIT CARDدر گوشی موبایل میتوان بصورت ONLINE از حساب خود برداشت کرد .کشورهای بسیاری نظیر امریکا ،آلمان ،ترکیه ،کره جنوبی  و....در حال حاضر در حال بهره برداری واستفده از مزایای این سیستم میباشند.

NFCچیست؟
ارتباط میدان نزدیک یا
NFC (near field communication)یک فناوری ارتباطی بی سیم با فرکانس بالا و دامنه کوتاه میباشد که انتقال داده بین دستگاه را تا فاصله ای در حدود 10سانتی متر با فرکانس MHZ 13.56وبدون نیاز به تنظیمات کاربر ،امکان پذیر می نماید .برای اینکه دو دستگاه بتوانند ارتباط برقرارکنند کافی هست آنها را در نزدیکی یکدیگر قرارداده که در این حالت اینترفیس NFCموجود در دستگاهها به صورت خودکار تنظیمات مورد راانجام میدهد وارتباط­بصورتpeer-to-peerبین­دو­دستگاه­برقرارمیگردد.
این فناوری مبتنی بر
RFIDبوده ونمونه ساده توسعه یافته ای از استانداردISO  14443که استانداردی برای سیگنالهای RFID وکارت های contact lessمیباشد ،است که در واقع ترکیبی از اینترفس کارتهای هوشمند وخواننده (raeder)در یک دستگاه تشکیل شده است .اینقناوری همانطور که قادر است با سایر دستگاههای NFCارتبط برقرار نملید این توانایی را نیز دارد که با خواننده های دیگر و کارتهای هوشمند منطبق با استاندارد ISO 14443ارتباط برقرار کند .بنابراین دارای قابلیت سازگاری بالایی هستند وبرای استفاده از آن میتوان از زیر ساخت های contact lessموجود برای سیستم های حمل ونقل و پرداخت استفاده کرد بنابراین هزینه راه اندازی ان بسیار پایین و به صرفه میباشد . نرخ تبادل اطلاعات آن به Kb/s 424میرسد که همین امر قابلیت آن را برای پرداخت ها با حجم بالا بسیار مناسب ساخته است .اولین استاندارد مربوط به NFCدر سال 2003ایجاد گردید که در ابتدا تنها به منظور استفاده در ابزارهای مبایل طراحی شده بود ولی با گسترش استفاده از آن و بهینه بودن بطور کلی سه کار برد اولیه و اصلی برای NFC عبارتند از :

-تبادلاتوپرداختهای­سیارباامنیت­بالا 
-ارتباطات­بصررت
peer-to-peer

-دسترس­اطلاعات­درحین­حرکت
(به­عنوان­مثال­دسترسی­به­اطلاعات­موجوددریک­پوستر تبلیغاتی مجهز به این سیستم در هنگام عبور از کنارآن­درخیابان­و...).
تاریخچهnfc

  در سال های اخیر بانکداری الکترونیک بسیار توسعه پیدا کرده است و اینترنت تبدیل به یکی از مهترینابزارهابرای تحققاین امر گشته است که افراد را قادر میسازد به راحتی از طریق آن کالایا خدمات مورد نظر خودرا سفارش و پرداخت های خودرا انجام دهند .باورود فناوری
RFIDوگسترش دامنه فعالیت های آن و همچنین قابلیت ها و امنیت بالای آن ،به منظور ایجاد سهولت هرچه بیشتر برای کاربران وعدم وابستگی آن ها به کامپیوترهای شخصی از آن در صنعت بانکداری استفاده گردید تا کاربران بتوانند از طریق کارت های مجهز به این فناوری عملیات های پرداخت دریافت وجه خود راانجام دهند که این کارت ها خود به دو نوع تقسیم میشوند :کارت هایی که باید آن ها را درون دستگاه خواننده قراردادتا بتوان وجه را دریافت ویا پرداخت کرد مانند کارت های مورد استفاده در دستگاههای خود پرداز و پایانه های فروش (POS) .نمونه دیگر این کارت ها،کارت های contact lessمیباشند که همانطور که از نام آن پیداست بدون نیاز به تماس فیزیکی با دستگاه وتنها با قراردادن کارت در نزدیکی دستگاه می توان عملیات انتقال اطلاعات ویا دریافت و پرداخت را انجام داد. این روش دارای مزایای بسیاری ازجمله افزایش سرعت عملیات ،امنیت بالاتر و...میباشد .پس از آن با ایجاد قابلیت انتقال وجه از طریق اینترنت وکامپیوترهای شخصی وسپس افزایش تمایل کاربران به استفاده از گوشی های همراه و ارایه خدمات اینترنت به کاربران سیار این امکان فراهم گردید که بتوان خدمات مربوط به انتقال وجه را از طریق گوشی هایا سایر ابزارهای موبایل به کاربران ارایه دادکه این کار در ابتدا از طریق سیستم پیام کوتاه انجام میگرفت ولی با ظهور فناوری RFIDوقابلیت های بالای آن صاحبان این صنعت رابه فکر انداخت تا بتوانند به نحوی از این فناوری جدید و کارآمد برای بهینه کردن عملیات های بانکی وارایه آنها از طریق گوشی های همراه استفاده کنند که همین امر منجر به ایجاد فناوریNFCگردید .بدین ترتیب کاربر میتواند براحتی با قراردادن گوشی همراه خود در نزدیکی دستگاه دریافت و پرداخت عملیات مورد نظر خود را انجام دهد که این خود منجر به افزایش امنیت در پرداخت نیز گردیده است بدین ترتیب که علاوه بر الگوریتم های رمز نگاری ارایه شده بر روی کارت های NFC ،سیم کارت موجود در گوشی موبایل بهمراه PIN codeکاربر برای تعیین هویت کاربر وتایید عملیات پرداخت به کار گرفته شد . استاندارد NFC در سال2005 شرکت نوکیا اولین گوشی همراه مجهز به Tagهای RFID را به بازار ارایه کرد.

ارتباط بازاریابی با بانکداری الکترونیک

فناوری اطلاعات، مرزهای فکری و عملی را در جامعه‌های سنتی شکسته‌است و زمینه مناسبی را برای رشد فکر و خلاقیت و پویایی بخشیدن به کسب و کار فراهم کرده‌ است. تلاش‌های بشر برای بهینه کردن امور کسب و کار در همه شغل‌ها و فعالیت‌های جاری و درازمدت بدون بهره‌برداری از فناوری­اطلاعات­تقریباغیرممکن­شدهاست.
گذار از عصر صنعتی و ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات نتایج جالب توجه و عمیقی در سازمان‌ها برجای گذاشته است. سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به دلیل دورنماندن از فرآیندهای رقابتی از جمله جایگاه‌هایی هستند که همیشه در فرآیندهای گذار بیشترین یا بهتر بگوییم اولین تاثیرهارامی‌پذیرندوخودراباتغییرات­هماهنگ­می‌سازند
.
در این شرایط پیچیدگی و سرعت بالای کارها و امور جاری و نیاز به ارتباطات سریع و دقیق در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در ابعاد داخلی و بین‌المللی باعث شکل‌گیری ضرورت وجود نظام‌های­کلان­اقتصادی­مورد­تایید­در­ابعادبین‌المللی­بود
.
نظام‌های بانکی و بیمه‌ای به عنوان ارگان‌هایی که ارتباط مستقیمی با موضوع توسعه در ابعاد جهانی، اقتصاد خدماتی دانش‌محور و فناوری اطلاعات داشتند خواه ناخواه برای تطبیق خود با شرایط بازار و عقب نماندن از رقابت بسیار سخت در ارائه خدمات به مشتریان چاره‌ای جز گرویدن به جنبش کاربردی کردن فناوری اطلاعات در خدمات بانکداری نداشتند
.
حاصل این تلاش همه جانبه رسیدن به مفهوم جدیدی برای عصر اطلاعات است به نام بانکداری الکترونیک که به مفهوم جدیدی از روابط‌عمومی در بانکداری نیز منجر خواهد شد
.
بانکداری الکترونیک به عنوان یک مفهوم عام در توسعه دیجیتالی خدمات بانکداری به شمار می‌رود و به همین دلیل ممکن است در شناخت آن جزئی‌نگری‌ها و استنباط‌های شخصی تاثیرگذار باشد
.
مفهوم بانکداری الکترونیکی و کارایی‌های آن، برای بسیاری از افراد هنوز به‌طور کامل شناخته شده نیست و به همین دلیل هم بهره‌برداری بهینه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه آن صورت­نمی‌گیرد
.
توسعه کسب و کار بر مبنای فناوری‌های الکترونیکی نیاز به مجموعه‌ای از مولفه‌های زیر ساختی، فنی و مدیریتی دارد. به علت ارتباط زنجیروار عوامل و شاخص‌های کسب و کار الکترونیک لازم است که برای بهینه شدن کاربری آنها به سطح مناسبی از دانش بهره‌برداری از این خدمات برسیم
.
شاخص‌هایی همچون تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، فناوری کارت‌های هوشمند مدیریت ارتباط با مشتریان CRM، برنامه‌ریزی منابع سازمان، هوشمندی سازمانی و مدیریت زنجیره تامین هر چند ممکن است از نظر کارایی و ماهیت متفاوت باشند بنابراین بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های کسب و کار الکترونیک از دو جنبه بسیار مهم تشکیل یافته است. یکی توسعه خدمات الکترونیکی در شعبه و دیگری در وب که­بااستفاده­ازفناوری­اینترنت­توسعه­یافته­است.

با توجه به تاثیر گسترده و عمیق تجارت الکترونیک در سیطره بر بازارهای جهانی همچنین نظر به اهمیت مبادلات پولی و اعتباری در هر فعالیت تجاری- اقتصادی می‌طلبد که ابزارها و بسترهای انتقال و تبادل پول نیز همگام و همسان با توسعه تجارت الکترونیک از رشد مناسب و مطلوبی برخوردارشوند.
در این بین بانک‌ها نیز برای جذب مشتریان بیشتر و ایجاد گسترش و تنوع در خدمات خود بیکار نبوده‌اند و به سرعت خود را با فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات همگام و همسو کرده‌اند
.
بانک‌ها در عرصه تحولات تجاری توجه جدی را برای ایجاد تحولات ساختاری در نظام‌های دریافت و پرداخت پول و ایجاد تسهیلات در روند خدمات‌رسانی به مشتری کرده‌اند در واقع می‌توان ادعا کرد یکی از دلایل اقبال عمومی به تجارت الکترونیک توجه مدیران بانک‌ها به اهمیت و لزوم این پدیده بوده است که در نتیجه به گرایش و توجه جدی آنها برای فراهم کردن ساختاربانکداری­باشیوه­الکترونیک­انجامیده­است

آنچه خدمات بانک‌ها را در استفاده از سیستم‌های بانکداری الکترونیک متفاوت از روش‌های مرسوم می‌کند گسترش کمی و کیفی در خدمات به مشتری است به عبارت دیگر بانکداری الکترونیک این امکان را به مشتری می‌دهد تا از خدمات گسترده‌تر و متنوع‌تری برخوردار باشد، ضمن اینکه بعد زمانی و مکانی تاثیری در کاهش یا افزایش خدمات‌رسانی به مشتری نخواهد داشت همچنین مشتری می‌تواند بدون حضور فیزیکی در شعب بانک از هر محلی فعالیت‌های مالی خود را کنترل کند، به طوری که چرخه تجارت الکترونیک بدون بانکداری الکترونیک ناقص و ناکارآمدخواهدبود.
بانکداری الکترونیکی یعنی اینکه ما بتوانیم خدمات و محصولات بانک را از طریق یک کانال توزیع الکترونیکی مناسب و مطمئن از قبیل ماشین‌های خودپرداز، تلفن (ثابت و متحرک)، اینترنت و هر کانال توزیع الکترونیکی دیگری به دست مصرف‌کننده (مشتریان بانک/ خریداران/ فروشندگان) یا به گفته‌ای دیگر ذی‌نفعان آن برسانیم و از این طریق امر خدمات‌رسانی به مشتریان بانک را تسهیل و حضور فیزیکی آنها را در بانک کاهش دهیم به نحوی که در نهایت هم رضایت مشتری را داشته باشیم و هم نسبت به افزایش سودآوری بانک از طریق کاهش هزینه‌ها اقدام کرده باشیم
.
اگر بانک و موسسه‌های پولی و اعتباری را یکی از ارکان نظام اقتصادی هر کشوری بدانیم هرگونه امری که باعث تسهیل در امر تجارت و بازرگانی شود در نهایت باعث تسریع در امر توسعه اقتصاد می‌شود
.
آسان‌ترین راه افزایش سودآوری، کاهش هزینه‌ها است و اگر با این فرض ادامه دهیم، افزایش سودآوری یعنی به دست آوردن منابع جدید و به دست آوردن این فرصت از راه کاهش هزینه یعنی اینکه ما توانایی افزایش فعالیت‌ها را خواهیم داشت و این امر در نهایت حتی در بعد بسیار کوچک، توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.