هوش تجاری در صنعت
بانکداری
برای بسیاری از بانک ها به عنوان موسسات مالی بسیار بزرگ، مدیریت موثر مشتریان در سطح شعب عامل حیاتی برای موفقیت است. برنامه ریزی برای جذب سپرده از مشتریان و کسب و کارهای کوچک، بودجه لازم برای اعطای تسهیلات که باعث کسب منفعت برای بانک می شود را به همراه خواهد داشت. از این رو جلب مشتریان مناسب، ارائه محصولات و خدمات مناسب به آنان و حفظ و نگهداری مشتریان در یک رابطه سودآور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و تاثیر مثبت خود را در همه ابعاد بانک نمایان می سازد.
به برخی از کاربردهای استفاده از BI در صنعت بانکداری در زیر اشاره می شود:
تحلیل و رتبه بندی شعب بر اساس کارایی عملکرد (سطح سود و زیان)
مدیریت اعتبارات و سیستمهای هوشمند هشدار در مواقع عدم کفایت اعتبار
محاسبه درآمد و زیان وام ها بر اساس سطح و میزان حسابها
طبقه بندی مشتریان (Segmentation) با هدف شناسایی مشتریان پر سود و کم سود
گزارشگیری و تحلیل به تفکیک نوع حساب، طبقه مشتری، شعبه، نوع خدمات، زمان و ...
تحلیل ریزش مشتریان (Churn Analysis) به تفکیک طبقه مشتری
افزایش فروش برای مشتریان پر سود و کاهش هزینه ها برای مشتریان کم سود
بهبود ارائه خدمات و پشتیبانی به مشتریان و در نتیجه افزایش وفاداری مشتریان
شناسایی رفتار معاملات شامل رفتار مشتری، الگوی پرداخت و معاملات
حذف بار ترافیکی گزارش های تحلیلی از روی سیستم های عملیاتی بانک
افزایش سرعت در تحلیلها و گزارشات و در نتیجه تسریع در فرایند تصمیم
تجهیز مدیران شعب به ابزار تحلیلی برای پیمایش در کلیه داده ها از بیرونی ترین سطح به سطوح درونی ((drill-down
فراهم کردن بستر تحلیلی-نظارتی بر هزینه های مربوط به شعب
بررسی اعتبارات اسنادی جهت کاهش اتلاف اعتبار
داده کاوی و کشف روندهای پنهان در داده ها
پیگیری سوء استفاده های مالی و کشف و ردیابی کلاهبرداری و تقلب و پولشویی