کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

اانواع مطالب دروس در حوضه تجارت و بانکداری الکترونیک

کسب و کار الکترونیکی(EB=EC+CRM+ERP+SCM)

اانواع مطالب دروس در حوضه تجارت و بانکداری الکترونیک

e-Business Strategies for Virtual Organizations

به نام خدا

فصل یک از کتاب

e-Business Strategies for Virtual Organizations

e-business and the virtual organization – a

new rationale for 21st century organizations

 

مقدمه

 

از زمانی که وارد هزاره جدید شده ایم، یک حس عمومی وجود دارد که واقعیت اجتماعی و اقتصادی امروزی تا حد زیادی مبتنی برفناوری ارتباطاات جدید است . نمیتوانیم کتاب و یا مجله ای را بدون دیدن  اعلامیه ای که میگوید" وارد عصر جدیدی شده ایم" باز کنیم. (این جمله در جهان تجارت به کار میرود) مخصوصاٌ  از زمانی که این موضوع  همراه با تعداد زیادی از نیروهای قوی مانند جهانی شدن و اینترنت ، تغییر شکل پیدا کرده است و این حس وجود دارد که جهان تجارت از بیست سال قبل به صورت چشمگیری تغییر یافته  است و با واژگانی مانند "اقتصاد نو"، "اقتصاد اطلاعاتی"، "اقتصاد دیجیتالی" و... که امروزه به کار میرود نشان داده میشود. این واژگان  به صورت غیر شفاف  نشان میدهندکه با یک واقعیت جدید کسب و کار سروکار داریم و این که نقش فناوری اطلاعات و اینترنت اهمیت دارد و یا حتی شاید مشخصه ها یا ویژگی های این واقعیت  جدید کسب و کار را تعریف  میکنند.

دو نظریه ی وسیع وجود دارد که به ساختار این واقعیت جدید در صورتی که  آنها تعریف شوند و به وضوح مورد تفکر واقع شوند، کمک میکنند :یکی با نام "اقتصاد جدید" و دیگری با نام " اقتصاد اینترنتی".

در این فصل مفاهیمی که به عنوانِ نظریات بنیادین برای ادامه ابن کتاب هستند را  معرفی خواهیم کرد. حس تمایل به جهانی شدن و استفاده موثر از فناوری اطلاعاتِ در حال رشد، قدرتمند ومعتبر، اقتصاد ملی ایالات متحده و اروپا را به گستردگی که به اقتصاد جدید ارجاع می شودتغییر داده است برای مثال اقتصاد فعلی آمریکا. این نظریه مجزا به اقتصادی اشاره می کند که در حول اینترنت و تجارت الکترونیکی جدید یا پدیده کسب و کار الکترونیکی دسته بندی می شود.

در نهایت ، یک تجدید ساختار قابل توجهی  وجود دارد زیرا کسب وکار الکترونیکی همکاری های بین سازمان های چند ملیتی را که همراه با چندین پیچیدگی، اقتصادی، استراتژی، اجتماعی و همچنین همراه با مسئله تعارض مدیریتی و عامل های تکنولوژی و سازمانی  هستند ، را افزایش میدهد.این الگوی تجاری جدید یک فرآیند تجاری مرکزی است که ممکن است نیاز به دوباره فکر کردن، دوباره طراحی کردن داشته باشد ،و همچنین ممکن است شکل های جدید سازمانی و شکل های بین سازمانی را توسعه دهد و همچنین در اینجا تاکید، بر روی همکاری در بازار مجازی است تا بر روی رقابت.حرکت کردن با پدیده هایی مانند جهان گسترده وب ، انبوه مشتریان ،زندگی های فشرده، کانال های توزیعی جدید،و شکل های جدیدِ سازمان های یکپارچه، بنیادی ترین عنصر تجارت است که در حال تغییر است  ودر کل  محیط تجاری جدیدی است که پدیدار شده است.این شکل از مجازی بودن سازمان ها بر همه جنبه های راهبرد تجاری در قرن 21 تاثیر بسزایی دارد. در این فصل این موضوعات به ترتیب  مورد بررسی قرار میگیرند و چشم اندازی از باقی فصل ها ی این کتاب را قرار میدهیم همچنانکه ما در سرشت و پایه های سازمان های مجازی، بازارهای مجازی و راهبردهایی برای رقابت، راهبردهای برای طراحی،تحول و مدیریت سازمان های مجازی را کشف میکنیم.

 

 


اقتصاد نوین

مفهوم اقتصاد نوین  یک مفهومی است که تا حدی قابل تعریف نمیباشد. یک سری تحقیقات نظری ای که انفجار اقتصاد امروزی (برای مثال اقتصاد ایالات متحده) را ناشی از یکی کردن میزان درآمد و سود میدانند.کم بودن نرخ بیکاری، بازدهی نسبتاً بالا، کم بودن نرخ تورم و بلندپروازی های موجود در بازار، باعث ایجاد یک اقتصادِ نو شده است.این احساس که نشان میدهد قواعد و قوانینِ اقتصادِ پیشین مدت زیادی بکار برده نمیشود، هنوز به قوت خود باقی است. در میان این تحقیقات نظری،یک دیدی که دارای رشدکارا و قویتری است باعث شده نا امروزه به اقتصاد ایالات متحده اجازه بدهد تا بدون فشار های ناشی از تورم به رشد بیشتر خود ادامه دهد. همچنین امروزه دید دیگری که رابطه بین تورم و بیکاری را تغییر داده است و باعث شده تا دو معضل تورم پایین و بیکاری بتوانند در کنار هم باشند. تحقیق نظری دیگری که به دنبال عامل ها و منابعی که باعث رشد اقتصاددر ایالات متحده مانند کامپیوتری شدن، جهانی شدن ، هستند و این عوامل باعث شده تا از اقتصاد قدیمی فاصله بگیریم.به راستی نقش فناوری اطلاعات، نقشی دگرگون کننده است. شپارد نویسنده business week ادعا میکند که:

فناوری اطلاعات یک تکنولوژی برتر مانند راه آهن در قرن 19 ویا اتومبیل در قرن 20 است.

مندل یکی دیگر از نویسندگان business week ادعا میکند:

اقتصاد جدید-که به وسیله فناوری اطلاعات به جلو برده میشود-  ممکن است به اصلی ترین مرحله شکوفایی تجاری و مالی تبدیل شود.

پیوستن به نقش ممتاز فناوری اطلاعات و قدرت  دگرگونی بالقوه آن، یک نقش مهمی است که به دانش- به عنوان یک شکل جدید سرمایه- و مدیریتِ دانش مانند تحقیق و قدرت ابتکار اهمیت داده میشود.عنصر دیگر ساختمان اقتصاد نوین، که به صورت قابل توجهی دارای نقش مهمی است ، بخش خدمات آن است. ما انتخاب میکنیم تا مراحل تکامل آن را از زمان اقتصاد اولیه تا اقتصاد صنعتی با  در نظر گرفتن اقتصاد سرویس و اقتصاد تجربیِ پدیدار شده بررسی کنیم. هر مرحله اقتصاد دارای همه ی عناصر مراحل پیشین و  پسین هستند ولی توجه و تاکید روی این عناصر در هر مرحله متفاوت است.

اقتصادهای همعصرِ جهان در حال توسعه میتوانند با توجه به شرایط اهمیتِ تولید و ارائه خدمات و ظهور تکامل درجه بندی تجربیات برای مشتریان ، جدید باشند.

به ابن ترتیب ما طبیعتِ اقتصاد نوین که دارای انواع جنبه های تازگی را دارد ، میبینیم و به اینها از نظر تاکید متفکران ، درجات مختلفی میدهیم، چنانکه پیرامون این کتاب خواهیم دید.اقتصاددان ها در حال بررسی  سازمانهای مبتنی بر فناوری اطلاعات  و شکل های اقتصاد جهانی هستند، اما هنوز به توافقی بر روی اینکه آیا قوانیِن اقتصاد نوین در حال کشف،  وجود دارد و یا آیا قوانین  اقتصاد کلان قدیمی هنوز به کار میرود، نرسیده اند. چندی پیش گفته میشد با وجود تغییر در تکنولوژی، قوانین اقتصاد تغییر نمیکند. شاید برای این موضوع خیلی زود باشد تا روی این دید معین ادامه دهیم. همانطور که خواهیم دید این پتانسیل برای تجارت و شکل های سازمانی جدید از یک مجموعه ای از  تکنولوژی های در حال توسعه هنوز به طور مناسبی مطرح نشده است و هنوز نیاز به یادگیری بیشتری داریم.  

آیا اقتصاد نوین واقعا جدید است؟

خصوصیات و تاکید های جدید وجود دارد، اما قواعد اقتصاد کلان پایه ای به نظر میرسد که غیر قابل تغییر باشد.  یک توده ای از روان شناسیِ اقتصاد نوین یقیناً در اینجا وجود دارد، همراه با برخی از تاثیرات غیر روان شناسی  واقعی مانند  بلند پروازی در مورد قیمت ها و شرکت هایی که همیشه دارای  زیان هستند و سودی ندارند، قیمت های همیشه  بالایی دارند و این به دلیل این است که آنها دارای اقتصاد نوینِ دات کامز هستند. هرچند فراوانی غیر معقولی که قبلاً دیده شده بود-برای متال در قرن 19 با ساختن راه آهن و دراوایل  قرن 20 با آمدن امواج رادیو.

ما سپس،  برخی از نظریات اصلی که با همکاری و حرکت کردن در میان نظریه اقتصاد نوین که اقتصادی است که  با قوانین و قواعد جدیدی کار میکند، را بررسی میکنیم.این دیدِ اقتصاد نوین، که در شکل 1.1 دیده میشود، یک اقتصادی است که با فناوری اطلاعات و عوامل دیگری مانند جهانی شدن تغییر پیداکرده است .

 

این دو اصطلاح، "اقتصاد اطلاعاتی" ,"اقتصاد دیجیتالی "  بعضی اوقات حس ناشی از اقتصاد نوین را که از تغییر دادن در اقتصاد قدیمی به وسیله انواع نیروها که فناوری اطلاعات ، شاخص ترین ِ این نیروها است - راپوشش میدهد.به عنوان مثال تعریف های برین جولف سُن  و کاهین را در نظر بگیرید:

اصطلاح " اقتصاد اطلاعاتی"  به عنوان وسیله ای که گرایش بلند مدت و پهناور به سوی گسترش اطلاعات و همین طور دانش- که سرمایه ای آشکار است بنیان گذاری شده است و محصولاتی که با کشاورزی و استخراج معدن و کارخانه همراه شده است آمده است.اصطلاح "اقتصاد دیجیتالی" به  صورت خاص به تغییرات بزرگ و تازه و باور نکردنیِ همه بخش های اقتصاد که به وسیله اطلاعات دیجیتالی کامپیوتراست ،  اشاره میکند.

با این وجود تعریف دیگری از "اقتصاد اطلاعاتی" و "اقتصاد دیجیتالی" و یا "اقتصاد اینترنتی" وجود دارد .این مفهوم حول و حوشِ  مجموعه از سازمان های مبتنی بر انینترنت می گردد.و مفهوم "دات کامز" و موارد دیگر حول وحوش تجارت الکترونیک می چرخد. "اقتصاد اینترنتی" که به صورت واضح و روشن به عنوان زیر مجموعه ای از اقتصاد در شکل 1.2 نشان داده میشود.

 

 

چهارچوب تجارت الکترونیک

پیدایش تجارت الکترونیک را میتوان به عنوان تعریف نمایشی مجددِ سازمان در نظر گرفت.تجارت شبکه ای پیچیده، با هم در طول زنجیره ی با ارزشی که به وسیله توانایی آنها برای گرفتن بازار با حجم زیادی از مشتریان که آنها را از طریق قیمت ارزانتر و بیشترین سرعت  جمع میکنند ،تعریف میشود، کار میکنند. این نوع همکاری باعث میشود تا یک مجموعه گوناگون و کاملی از مشکلاتی که ناشی از ساختار مدیریتی با روابط داخل سازمانی پیچیده، الگوهای متغیر برای وساطت، و تاکید بر رقابت های تعاونی. مجری تجارت امروزی نیاز دارند تا چهارچوبی برای درک اینگونه روابط که برای تخمین فرصت های استراتژیکی در بازار جهانی است ،داشته باشند. ما یافته ایم که پروژه های مدیریت پروژه (جایی که نیاز به بررسی یا ساختن سیستم های بزرگ) برای ساختن سلسله مراتبی که از سطوح  مختلفی تشکیل شده است و در آن سطوح پایین تر  حمایت کننده سطوح بالاتر هستند،  مفید است.

در هر موردی از تجارت الکترونیک از سیستم های داخل سازمانی حمایت میکند(همان طور که در جدول 1.1 نشان داده شده است)

ما از این جدول برای اینکه ببینیم تجارت الکترونیک از سه سطح ساخته شده است استفاده میکنیم:

- زیر بنای مبتنی بر تکنولوژی- ICT   که از سخت افزار و نرم افزار برای رساندن از طریق شبکه است تشکیل شده است.

- خدمات-هر فعالیت مخابره ای و..

-محصولات و ساختارها- تدارک محصولات و خدمات به اضافه اشتراک اطلاعات داخل و خارج سازمانی وایجاد الکترونیک زنجیره ها و فضای بازاری را تهیه کرده است. حال این موارد را به دقت و با در نظر گرفتن جزییات ببینیم

زیر ساخت مبتنی بر تکنولوژی

دنبال کردن از این چهارچوب دارای سه مرحله اصلی است.

اولین مرحله، شبکه ی جهانی است که ازلینک های عمومی شبکه های از راه های دور و شبکه های خصوصی از طریق سیستم های راه گزینی که به وسیله کامپیوتر  کنترل میشود، تشکیل شده است.

این پتانسیل برای استراتژی های درون سازمانی،  تا آنجا که از طریق رسانه ها قابل دسترسی باشند، گسترش یافته است.تفاوتهایی در نفوذ های ملی و منطقه ای از طریق شبکه ( برای آینده قابل پیش بینی است ) یک تابعی ازسیاست های دولت، بودجه بندی و استراتژی کنترل به اضافه بخش محرمانه ای که باعث ایجاد سود است ، در حوزه این تابع قرار میگیرد.

قابلیت های  ICT برای دردسترس بودن تجارت در دو راه مهم به وجود آمده است. اولین سیستمِ در دسترس که برای ساختنِ خصوصی  است و شبکه ای را اجاره میکند وبه آن ارزش افزده به شبکه (VAN)   میگویند.

دومی با توسعه اینترنت  از طریق حمایت های دولت و تحقیقات میانه در قوانین وسائل نقلیه کم خرج  امروزی برای تجارت الکترونیکی است. لایه جداگانه مبتنی بر نرم افزارِ اینترنت به عنوان صفحه گسترده جهانی که امکان یگانه بودن، تقسیم بندی و پایگاه داده های هایپرلینک به همراه رمز های عبور مراقبت شده و شبکه های خصوصی از آن نتیجه میشود. وب یک حد وسط برای توزیع، نمایش و بازار فروش اشیا مبتنی بر اطلاعات است.یک  سرویس که دارای سکوی مستقل  است توانسته تا توسعه هایی را درزبان های برنامه نویسی ِسکوی مستقل را افزایش دهد، مانند جاوا، علاوه برآن ،مطلوبیت آن را افزایش داده است.با اینحال ، آن نیاز دارد تا بتوانند لایه جداگانه  مبتنی بر نرم افزار، را درک کنند، وب میتواند جایگزینی برای مکانیزم مدیریت اطلاعات در آینده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.